2009

2009

Autorem i wykonawcą Misterium Grobu Pańskiego AD 2009, podobnie jak w poprzednich latach, był pijar ojciec Szymon Kurpios. - Temat życia i śmierci dotyka wielu osób w Polsce. To sprawa in vitro, aborcji, śmierci najbliższych, nieuleczalnie chorych - wyjaśniał tematykę aranżacji Grobu Pańskiego.

Temat Grobu Pańskiego: Jezus na szpitalnym łóżku. W centralnym miejscu Krypty figura Chrystusa na szpitalnym łóżku, probówki z modelem ludzkiego płodu i pokryte całunem dziecięce łóżeczko. Chrystus ofiarą eutanazji .Chrystus leży w szpitalnym łóżku. Ma odłączoną kroplówkę. Obok stoi puste dziecięce łóżeczko z czarnym posłaniem.
Aranżacja krypty na salę szpitalną uderza swym realizmem. Do jej stworzenia wykorzystano autentyczne sprzęty szpitalne. Chrystus jest naturalnych wymiarów. Dziecięce łóżeczko, zasłane na czarno, otaczają pluszowe zabawki. W środku - zamiast noworodka - została złożona wiązanka lilii, które symbolizują dziecko i jego niezawinione cierpienie.
Całość uzupełnia gablota z laboratoryjnym szkłem, mikroskop, kozetka, nocna szafka, metalowy kosz na śmieci. Na ścianach i stropie krypty wisi pół tysiąca krzyży, symbolizujących współczesną Golgotę. Po lewej stronie - plansza z napisem: "Rocznie na świecie wykonuje się ponad 42 mln aborcji". Po prawej - lista krajów dopuszczających eutanazję. W tle odtwarzane są fragmenty papieskich homilii, poświęconych obronie życia Przeciwwagą i alternatywą dla ukazanych problemów ma być duża plansza przy wejściu do krypty, pokazująca Okno Życia Caritas, jako jeden z wyrazów troski o życie.
Autor, o. Szymon Kurpios, jest przekonany, że ukazanie postaci martwego Chrystusa w szpitalnym łóżku nie będzie odczytane jako zbyt śmiały symbol. Przynajmniej w oczach kapłanów, którzy każdego dnia odwiedzają konających w domach, szpitalach i widzą w nich Chrystusa.
 „Sztuka ma to do siebie, że trzeba wyczuć granicę użycia symboli i tego, w jaki sposób mogą budować wśród ludzi wizję Boga lub wartości. Bardzo istotnym jest dzisiaj ukazywanie Boga, który jest żywy, obecny w życiu ludzi. Sceneria współczesności powoduje, że Chrystus nie jest jedynie legendą, postacią z zamierzchłych czasów czy tylko z katechizmu albo rzeźbą, która martwo leży w grobie” - argumentuje o. Kurpios.