Drzewo śmierci i życia jako metafora ludzkiej wolności... - zapraszamy na Pijarskie Spotkania ze Sztuką

Drzewo śmierci i życia jako metafora ludzkiej wolności... - zapraszamy na Pijarskie Spotkania ze Sztuką

Drzewo - to element łączący ze sobą dwa dramaty. Dramat grzechu pierworodnego i dramat jego odkupienia. W obu dramatach odgrywa zasadniczą rolę drzewo. 

Biblijne opowiadanie o zerwaniu owocu z drzewa zakazanego rozpoczyna historię ludzkości i dalszych planów Boga wobec nas. W tych planach, według zapowiedzi Boga, ważną rolę ma odegrać potomek Ewy, który zmiażdży głowę węża, ale również – jak na to wskazują późniejsze księgi Starego Testamentu – ważną rolę odegra drzewo, które odtąd będziemy zwać „drzewem życia”.

Drzewo, które sprowadza śmierć na człowieka i drzewo, które przywraca życie, tak naprawdę jest metaforą naszej wolności, której decyzje albo sprowadzają na nas Śmierć albo Życie.

Jednak już w średniowiecznej mistyce, rozwinęło się przedstawienie samego Drzewa Życia nazywanego z łaciny „Arbor vitae” lub „Lignum Vitae”. Drzewo Życia, to typ krucyfiksu mistycznego, czyli wyobrażenia ukształtowanego pod wpływem nurtu mistycznego w teologii, który w poruszający sposób przywołuje cierpienia zadane Chrystusowi podczas Pasji.

W interpretacji chrześcijańskiej drzewo, które przyczyniło się do upadku pierwszych rodziców stało się Drzewem Krzyża, które wyrosło na grobie Adama, na Golgocie i przez śmierć Chrystusa i Jego zwycięstwo nad śmiercią, na nowo ożyło. Odtąd stało się wiecznie zielonym Drzewem Życia, które otwiera człowiekowi drogę do Nieba.

Ponieważ we wrześniu przypada święto Podwyższenia Krzyża Świętego, stąd w naturalny sposób taka właśnie duchowa wędrówka, po ideach drzewa i krzyża, obficie ilustrowana dziełami sztuki europejskiej, ale i podparta zbiorami krakowskimi, jawi się przed nami jako fascynująca przygoda do której zapraszamy. A przewodnikiem po niej, jak dotychczas, będzie o. EUGENIUSZ GRZYWACZ SP.

W części muzycznej zaplanowany był występ MARII KLICH i JUSTYNY GRABOWSKIEJ, ale z powodu choroby Pani Marii musimy dokonać zmiany.

Podczas wydarzenia wystąpi MATEUSZ KOWALSKI, który na violi da gambie zagra program, na który złożą się utwory m.in. Nicolasa Hotmana zaczerpnięte z Manuskryptu Krakowskiego (ok. 1660), Silvestro Ganassiego (z Regola Robertina e Lettione Seconda, 1542/1543) czy Tobias'a Hume'a z The First Book of Ayres (1605). 

Miejsce wydarzenia: kościół Przemienienia Pańskiego, Pijarska 2, Kraków

Termin: niedziela, 15 września br., g. 16.00

Wstęp wolny