Co się dzieje ZA KLASZTORNYM MUREM?

Co się dzieje ZA KLASZTORNYM MUREM?

– pod takim tytułem odbędą się w naszym kościele w niedzielę 4 lutego, o g. 16.00, kolejne „Pijarskie spotkania ze sztuką”.

Zaraz po obchodach święta Ofiarowania Pańskiego, który jest dniem życia konsekrowanego, a równocześnie w niedalekim sąsiedztwie Środy Popielcowej nasze drugie „Pijarskie spotkanie ze Sztuką” będzie poświęcone tematowi życia zakonnego w malarstwie.

Jakże mniej barwne byłyby ulice Krakowa, gdyby zabrakło w nim różnorodnych strojów zakonnych? Ale nie tylko Kraków pełen jest zgromadzeń życia konsekrowanego, klasztory bowiem rozsiane są po rodzimym krajobrazie niczym samotne i tajemnicze wyspy.

Każdy klasztor to bogactwo wydarzeń, splatających się ludzkich losów, dramatów i radości. Życia i śmierci. Pouczające są opowieści o ich powstaniu i różnych okresach ich dziejów, wszak każdy zakonny konwent jest miejscem zamieszkiwanym przez braci lub siostry, którzy podjęli wspólne życie, aby realizować dokładnie określone cele, które wraz z upływem stuleci zmieniły jedynie formy realizacji. Klasztory żyją i mają do zrealizowania swój cel, dopóki przychodzą do nich nowe powołania. Łącząc w ten sposób ich przeszłość ze współczesnością.

Podczas najbliższego wydarzenia o. Eugeniusz Grzywacz, pijar, historyk sztuki i kulturoznawca podejmie próbę pokazania tego znajdującego się obok nas nieco innego świata oczami artystów, wśród których nierzadko znaleźli się malarze zakonni. Ich obrazy opowiadają o życiu toczącym się za furtą klasztorną, życiu wspólnotowym i indywidualnym, o regule dnia codziennego, o ludzkich radościach i smutkach. Ukazują dzieje mnichów i zamieszkiwanych przez nich zabudowań z perspektywy czasów sobie współczesnych i toczącego się za klasztornymi murami życia. Życie zakonne, nawet tych zgromadzeń o ścisłej obserwancji, ma swe uzasadnienie i ścisły związek z życiem toczącym się poza klasztornymi murami. Historie zakonnic i zakonników są tak ściśle powiązane z losami ludzi, którzy żyją nieopodal, tuż za murem, z historią kraju, niesnaskami rządzących nim, że przed tym nie jest w stanie uchronić żadna, nawet najszczelniej zamknięta furta klasztorna. Pozwolimy sobie wejść przez tę furtę do środka…

Uzupełnieniem prezentacji będzie koncert w wykonaniu Wassima Ibrahima (wokal, oud) i Tomasza Sobańca (daf, darabukka, bęben renesansowy). Muzycy zaproszą nas do wysłuchania dźwięków Orientu – będzie to muzyczna podróż po tych krajach i ich kulturze muzycznej, gdzie rodziły się pierwotne formy życia zakonnego.